داشتن مربیان بهداشتی و ارائه ی مشوق ها می توانند به جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 و خانواده های آنها کمک کنند

زندگی روزانه با تزریق انسولین یا استفاده از پمپ انسولین، نظارت منظم بر قند خون، اولویت بندی در انتخاب غذاهای سالم و شرکت روزانه در تمرینات ورزشی می تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بخصوص در سنین 5 تا 15 سالگی بویژه در تعطیلات، سفرها و خوابگاه ها مشکل باشد و روال مراقبت از دیابت را مختل کرده و فرد را با چالشهایی روبرو کند. به همین دلیل اندوکرینولوژیست های سیستم بهداشت ملی کودکان، از مربیان بهداشتی برای یک دوره ی 10 هفته ای برای کمک به خانواده ها بمنظور مراقبت از کودکان مبتلا به دیابت نوع 1، بطور آزمایشی استفاده کردند.

دکتر Fran Cogen، مدیر مراقبت از دیابت در سیستم بهداشت ملی کودکان، با کمک گروهی از مددکاران دیابت، متخصصین تغذیه، مددکاران اجتماعی، روانشناسان و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، به کودکان بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 کمک کردند تا وضعیت گلایسمی یا قند خون خود را کنترل کنند.

دکتر Cogen نتایج این برنامه ی آزمایشی را بصورت پوستر با عنوان «برنامه ی آزمایشی بهبود سلامت بالینی: داشتن مربی بهداشت فردی و استفاده از مشوق ها برای جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 و مراقبین آنها» در 79 مین نشست علمی انجمن دیابت آمریکا، که 7 تا 11 ژوئن در مرکز Moscone در سانفرانسیسکو برگزار شد، ارائه نمود.

در این مطالعه، مربیان بهداشتی به مراقبان و خانواده های 179 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 که به بیمارستان ملی کودکان مراجعه نموده بودند، بدون دریافت هیچ گونه هزینه ای، کمک کردند. این برنامه ی آزمایشی شامل دو جزء بود، جزء اول از طریق تماس های تلفنی هفتگی یا ارسال ایمیل از طرف یک مربی بهداشتی به یک مراقب شخصی یا والدین برای تنظیم انسولین بصورت شخصی، بر اساس قند خون بیمار از طریق دستگاه نظارت مداوم بر قند انجام می شد؛ و جزء دوم شامل ارائه ی مشوق هایی به بیماران برای شرکت در برنامه و دستیابی به اهداف بهداشتی مورد نظر بود.

بیست و پنج شرکت کننده ی 4 تا 18 ساله، با میانگین سنی 11.6 و هموگلوبین A1c بین 8.6 تا 10 درصد در این مطالعه شرکت کردند. میانگین A1c در ابتدای برنامه 9.4٪ بود و در پایان این برنامه ی آزمایشی مقدار هموگلوبین A1c آنها  به طور میانگین 0.5٪ کاهش یافت. سطح هموگلوبین A1c بیست نفر از 25 شرکت کننده (80 درصد افراد) ، 0.5 درصد بهبود یافت. هفده نفر از شرکت کنندگان( 68٪) توانستند که سطحA1c  خود را بیش از 0.5 درصد بهبود دهند، در حالی که هفت شرکت کننده( 28٪) سطح A1c خود را بیش از 1٪ بهبود دادند.

دکتر Cogen می گوید: مراقبت از یک بیماری مزمن مانند دو ماراتن است، شما نیاز به تقویت انگیزه و داشتن مربی برای دستیابی به بهترین عملکرد دارید. گاهی اوقات آنچه افراد را در ادامه ی این مسیر کمک می کند، وجود افرادی است که آنها را تشویق می کنند یا بازخوردی است که از طرف مربیان بهداشتی دریافت می کنند، برای مثال به آنها گفته می شود که به ارسال اطلاعات به ما ادامه دهید تا با ایجاد تغییراتی، مدیریت قند خون کودک شما را بهبود بخشیم یا به شما در دسترسی به نرم افزارهای جدید و دستگاه های نظارت مستمر بر قند خون کمک کنیم.

به جای انتظار سه ماهه تا ویزیت بعدی، آنها می توانستند در مورد راه هایی برای ایجاد تغییراتی بمنظور حمایت از کنترل قند خون و دوز مورد نیاز انسولین کودک با مربیان بهداشتی مشورت کرده و هر هفته بازخوردی را از طرف مربیان از طریق تلفن یا ایمیل دریافت می کردند. مربیان بهداشتی نیز به این نتیجه رسیدند که با این برنامه و درگیر شدن در شخصی سازی برنامه های مراقبتی، احساس همدلی بیشتری با بیماران می کنند.

خانواده های شرکت کننده در این تحقیق، یک کارت هدیه برای یک فروشگاه مواد غذایی محلی دریافت کردند تا بدین ترتیب از اهداف رژیم غذایی کودکانشان حمایت گردد. کودکان شرکت کننده نیز وارد یک قرعه کشی iPad شدند. پیشرفت در سطوح A1c باعث می شد که بلیط های اضافی برای قرعه کشی به هر کودک اهدا شود که انگیزه ای برای شرکت کنندگان، به ویژه نوجوانان ایجاد می کرد.

دکتر Cogen می گوید: این مشوق ها به کودکان در دادن انگیزه در جهت مشارکت در سلامت خود به صورت فوری کمک کرد. نوجوانان همیشه به نتایج درازمدت سلامت خود علاقه مند نیستند، اما آنها بوسیله ی این برنامه به دستیابی نتایج خوب دراز مدت علاقه مند شدند. نوسانات قند خون می تواند باعث افسردگی و مشکلات یادگیری شود، و در عین حال خطر ابتلا به عوارض بعدی، از جمله مشکلات چشمی، مشکلات کلیوی و گردش خون را افزایش دهد، به عنوان ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، ما می دانیم که انتخاب های امروز کودکان می توانند بر نتایج سلامت آینده ی آنها تأثیر گذارد، به همین دلیل است که ما این مطالعه را طراحی کرده ایم.

دکتر Cogen و متخصصان غدد درون ریز از سیستم بهداشت ملی کودکان، مایل به مطالعه ی تاثیر استفاده از این مدل در طول چند ماه، به ویژه برای بیماران با ریسک بالا، هستند تا بطور همزمان با ارائه ی اطلاعات لازم برای تغییر رفتار و فراهم نمودن نیازهای خانواده ها و ارائه توصیه های خاص، به بیماران و خانواده های آنها کمک کنند.

دکتر Cogenافزود: ما از مدل های تحقیقاتی مطب محور دوری کردیم و مداخلات را در جایی که مهم هستند یعنی در خانه و با خانواده ها در زمان واقعی انجام دادیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-06-preliminary-health-incentives-youth-diabetes.html